Yin Yoga stärker dig inifrån med fokus på bindväv, leder och ligament, ger en friskare och mer följsam kropp, hjälper dig att slappna av och ger lugn i sinnet.
Yin Yoga är en yogaform som ökar i Västvärlden.

Yin Yoga stärker dig inifrån med fokus på bindväv, leder och ligament, ger en friskare och mer följsam kropp, hjälper dig att slappna av och ger lugn i sinnet. Yin Yoga är en yogaform som ökar i Västvärlden.

I Yin yogan stannar vi längre i de olika yogaställningarna vilket stärker bindväven och övningarna gör att kroppen ökar sin förmåga till flexibilitet, spänningar släpper och kroppen blir mer rörlig och smidig. Yin yogan är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet och passar alla människor och kroppar.

Fördelar med aktivt utövande av Yin Yoga:

  • Stillar kropp och sinne, är avslappande och minskar stress

  • Ökar rörligheten i leder

  • Ökar flöde av energi i kroppen och ökad kroppsmedvetenhet

  • Skapar ett inre lugn

  • Bidrar till en större medveten närvaro i nuet och i kroppen

Positionerna utförs sittande eller liggande, ger en ökad kroppskännedom som tillåter kropp och sinne att hitta ett lugn och balans och hjälper till vid smärta stress och spänningar.
De olika yogaställningarna öppnar sakta upp stela höfter, baksida av ben och vader.

Yin yoga har visat sig minska ryggvärk, knä och/eller nackproblem
och är framförallt en hjälp i vår stressade livsstil som bygger på prestation.

Från träningsvärlden vet vi att det är minst lika viktigt med vila och återhämtning som att jobba och vara aktiv.

Yoga Flow och avslutande Yin

I Yoga Flow inleds klassen med ett flödande rörelsemönster, mjuka och atletiska rörelser i en kombination av styrka, stabilitet, koordination och balans. Rörelserna är avspända, naturliga och ibland kraftfulla med kroppen som enda redskap. Du väljer själv tempo, belastning och djup i rörelserna. 

Passet avslutas med återhämtande Yin som stillar sinnet i ett långsamt rörelsemönster med hjälp av flödande medveten andning som bidrar till stillhet och närvaro i dina positioner. Avslutning med Yin upplevs som allra tydligast efter ett tidigare pulshöjande rörelsemönster. 

Fördelar med aktivt utövande av Yoga Flow är:

  • Holistisk träning med kropp, känsla, rörelse i harmoni

  • Kroppen blir starkare och smidigare

  • Förbättrar balans och kroppskontroll

  • Höjer pulsen

  • Förbättrar förmåga till koncentration

  • Ökar blodcirkulation

Vi startar igen onsdag den 13 januari

Tid/Klasser:

Kl. 16.00 - 17.00 Yin Yoga för seniorer (max 6 pers)

Kl. 17.30 - 18.30 Yin Yoga 

Kl. 19.00 - 20.00 Yoga flow och Yin Yoga

Plats: Paviljongen i Ålabodarna (vid hamnen i Ålabodarna).

Om vädret tillåter tränar vi utomhus nere vid vattnet i Ålabodarna.

Gratis för gymmets medlemmar 

Ej medlem kan köpa 10-kort för 800 kr. eller 15-kort för 1400 kr. Detta kort gäller fram till juni 2021.

Enstaka pass: 100 kr/gång. 

(Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer: Mindre antal/grupp, att hålla avstånd, följa hygienrutiner).

Anmäl dig till Yoga klassen genom att kontakta instruktör:

pwoyoga@gmail.com

Ann Helen är certifierad Yin Yoga instruktör, kurs och diplom i kroppsterapi samt Hälsopedagog och legitimerad föreläsare i Hälsopedagogik sedan 1984.

Forskning tyder på att yogabaserad träning kan hjälpa till att:

  • Förbättra allmän hälsa: lindra stress, stödja goda hälsovanor, förbättra mental hälsa, sömn och balans.

  • Lindra smärta och förbättra funktion i rygg och nacke.

  • Lindra klimakteriesymtom.

  • Hantera ångest eller depressiva symtom i samband med svåra livssituationer. Däremot inte diagnostiserade psykiska tillstånd, t.ex. ångest, depression eller posttraumatisk stresstörning (PTSD).

  • Ändra livsstil: t.ex. sluta röka och gå ner i vikt.

  • Hantera symtom och förbättra livskvalitén för personer med kroniska sjukdomar.

Detta är några exempel på varför så många föredrar yoga eller kompletterar den med övrig träning som motionsform och återhämtning.

Yoga innehåller förutom fysiska övningar, riktlinjer om livsstil och förhållningssätt. Det finns många olika typer av Yogastilar men gemensamt för alla är ett helhetstänk på att öka uppmärksamheten till kroppen, att släppa på fysiska och emotionella spänningar. Fokus på andning, kropp och sinne. 

“Yogan blir en slags samlingspunkt i det moderna samhället. I en yogaklass får deltagarna mycket uppmärksamhet och känner sig inkluderade, kanske på ett annorlunda vis än inom idrotten”.

Hemsida & Design av Intendit Webbyrå